Gestió del servei de les Sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany.
CONTACTE
Servei de Circulació i Atenció Ciutadana del Comú d'Escaldes-Engordany: 807 212
Reglament del 29-7-2024 de gestió del servei de les Sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany.
Exposició de motius
Vist que d’acord amb l’article 4.10 d) de la Llei qualificada de delimitació de competències dels comuns, correspon al Comú d'Escaldes-Engordany, la construcció, la conservació i l'administració dels cementiris comunals i la prestació de serveis funeraris;
Vist que el Comú d’Escaldes-Engordany és l’encarregat de la gestió del servei de les sales de vetlla i de les seves instal·lacions;
Atesa la necessitat d’unes normes i principis que regulin la prestació d’aquest servei públic comunal amb les millors garanties possibles;
El Comú d’Escaldes-Engordany en la seva sessió de Consell del dia 29 de juliol de 2024 ha acordat aprovar el següent:
Reglament de gestió del servei de les Sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany
Article 1. Objecte
1. Aquest reglament té per objecte regular l’ús de les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany d’acord amb els principis d’universalitat, accessibilitat, continuïtat, respecte als drets dels usuaris i de necessitat.
2. Aquestes sales estan destinades a acollir la prestació de serveis funeraris de dipòsit i vetlla de difunts, així com la possibilitat de realització d’actes laics, tant si la posterior inhumació es realitza als cementiris d’Escaldes-Engordany com si té lloc en una altra parròquia o localitat, així com si se li apliqués al difunt la modalitat d’incineració al forn crematori.
Article 2. Principis generals
Els principis que guien la gestió dels serveis funeraris són fonamentals per garantir una actuació justa, transparent i respectuosa, els quals queden definits a continuació:
a) Universalitat: Aquest principi assegura que els serveis funeraris estiguin disponibles per a tothom, sense discriminació. Independentment de la situació personal, totes les persones han de tenir accés a aquests serveis.
b) Accessibilitat: L’accessibilitat implica que els serveis funeraris siguin fàcilment accessibles per a totes les persones. Això inclou aspectes com la proximitat geogràfica i l’accessibilitat física.
c) Continuïtat: Els serveis funeraris han de ser prestats de manera constant i ininterrompuda. Això assegura que les famílies puguin comptar amb aquests serveis quan més els necessitin.
d) Respecte als drets dels usuaris: Les persones que utilitzen els serveis funeraris tenen dret a ser tractades amb respecte, dignitat i sensibilitat. Això inclou la privacitat, la informació adequada, la possibilitat de prendre decisions informades, així com la protecció de les seves dades personals d’acord amb les previsions de la Llei 29/2021, del 28 d’octubre, qualificada de protecció de dades personals.
e) Necessitat: Els serveis funeraris han de satisfer les necessitats reals de les famílies. Això implica oferir opcions adequades i respectar les creences religioses i culturals, sempre i quan es respectin els drets dels altres usuaris recollits en el present reglament.
Article 3. Ubicació del bé de domini públic
1. L’immoble s’ubica al Camí dels Escalls, número 19, AD700 Escaldes-Engordany.
2. L’entrada i circulació dels difunts és independent de la reservada per als usuaris.
Article 4. Naturalesa del bé de domini públic i destí
Les sales de vetlla adscrites a aquest servei públic comunal tenen la consideració de béns de domini públic afectats a un servei públic d’acord amb el que estableix l’article 69 de la Llei 14/2023, del 3 de juliol, de text consolidat del Codi de l’Administració, els quals s’assumeixen com a propis pel Comú d’Escaldes-Engordany del qual n’és el titular.
Article 5. Gestió del servei
La gestió de les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany, correspon al Comú d’Escaldes-Engordany, qui les gestionarà directament amb prèvia demanda de les funeràries.
El servei inclou les prestacions bàsiques següents:
a) Facilitar l’ús de les instal·lacions del bé de domini públic amb motius de la defunció d’una persona.
b) Facilitar als familiars, amics i afins unes condicions dignes per al dipòsit i vetlla del difunt fins el moment de la seva inhumació, incineració o trasllat, en les degudes condicions higièniques i sanitàries.
c) Servei de vetlla després de la incineració, amb les cendres.
d) Servei de cerimònies d’homenatge, un temps després de la defunció.
e) Proporcionar a les persones que ho sol·licitin la informació i assessorament sobre el servei.
f) Prestar el servei en unes condicions adequades, de manera que no pertorbin la vetlla del difunt ni trenquin la quietud i el silenci que han d’acompanyar el dol dels usuaris.
Article 6. Accés i reserva d’ús de les funeràries sobre les instal·lacions
1. Les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany només poden ésser reservades per part de les funeràries, legalment establertes al país, que vulguin prestar els seus serveis en les mateixes.
2. Les funeràries interessades en prestar serveis a les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany han de disposar de l’habilitació legal necessària per a exercir aquest tipus d’activitat. Les funeràries que disposen de l’habilitació referida poden informar al Comú de la seva necessitat d’utilitzar les sales de vetlla i tenir l’autorització del mateix pel seu ús amb prèvia demanda.
3. En cas que sol·liciti l’ús de les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engordany més d’una funerària, s’atorgarà l’ús per rigorós ordre de petició. Això no obstant, poden coincidir a l’immoble en les diferents sales de vetlla.
4. Les funeràries han d’especificar al Comú d’Escaldes-Engordany l’hora d’entrada i de sortida del difunt, informant si se l’hi efectuarà posteriorment la inhumació, incineració o trasllat. Tanmateix han d’indicar el nom i cognoms del difunt que vulguin que es visualitzi a les diferents pantalles informatives d’acord amb el desig dels seus familiars i afins.
5. Cada funerària facilitarà al Comú d’Escaldes-Engordany el certificat de defunció, i si escau, el d’incineració.
6. L’horari per fer les reserves de les sales de vetlla serà únicament des de les 8 hores fins les 21 hores, tots els dies de l’any, havent-se d’adreçar les funeràries al Departament de Serveis Públics del Comú d’Escaldes-Engordany.
Telèfons d'emergència
Article 7. Drets i deures de les funeràries
1. Drets
a) Dret d’ús: Les funeràries tenen el dret a utilitzar les sales de vetlla de l’immoble sempre que compleixin amb les condicions establertes en el present reglament.
b) Dret d’abonament pels serveis prestats: Les funeràries tenen dret a percebre els preus públics fixats per l’Ordinació de preus públics que sigui d’aplicació, com a contraprestació dels seus serveis.
2. Deures
a) Accés i disponibilitat: Les funeràries han de garantir que les sales de vetlla estiguin disponibles i accessibles per a les famílies que ho necessitin. Això inclou mantenir un horari d’obertura adequat i proporcionar assistència immediata en cas d’urgència. A més, han de prestar el servei amb la deguda diligència, rapidesa, continuïtat i qualitat, garantint que els seus empleats guarden la màxima atenció, respecte i bones maneres en les relacions amb les persones usuàries i el servei, evitant sempre qualsevol tracte discriminatori en la prestació del mateix.
b) Condicions de la sala: Les funeràries han de mantenir les sales de vetlla en condicions adequades. Això implica mantenir les instal·lacions afectes al servei en condicions adequades de presència, conservació, netedat, sanitat, i concretament, en les mateixes condicions en que es van rebre. Tanmateix han d’assegurar-se que estiguin ben il·luminades i ventilades.
c) Refrigeració i conservació del cos: Si la sala de vetlla és on es manté el cos del difunt, la funerària ha de garantir que hi hagi la refrigeració adequada per preservar el cos.
d) Atenció a la família: Les funeràries han de proporcionar assistència i suport a la família durant aquest servei, tenint el deure de respectar la seva privacitat. Això implica garantir que l’espai sigui tranquil i respectuós.
e) Transparència en els costos: Les funeràries han de ser transparents sobre els costos associats a l’ús de la sala de vetlla. Això inclou informar la família sobre les tarifes regulades a l’Ordinació de preus públics del Comú d’Escaldes-Engordany que sigui vigent.
f) Informació al Comú: La funerària ha d’informar al Comú del dia i hora d’entrada i sortida del difunt, així com del seu destí, informant si s’efectuarà la inhumació, incineració o trasllat, tot aportant el certificat de defunció, i si escau, d’incineració.
g) Deure de control als usuaris: Les funeràries han de controlar presencialment durant cada servei que els usuaris compleixen amb les deures establerts en aquest reglament, evitant destinar les instal·lacions a altres finalitats de les que han estat establertes pel present reglament.
Article 8. Drets i deures de les persones usuàries de les sales de vetlla
1. Drets
a) Accés a la sala de vetlla: Els usuaris tenen dret a accedir a la sala de vetlla per acomiadar-se del difunt. Aquesta sala ha de ser accessible en unes condicions òptimes i estar disponible segons les necessitats de la família.
b) Privacitat i respecte: Els usuaris tenen dret a la privacitat i al respecte durant aquest servei. La funerària ha de garantir que la sala sigui un espai net conforme a unes bones condicions sanitàries, tranquil i respectuós.
c) Dret a la intimitat del difunt: Els usuaris tenen dret a la intimitat del difunt. La funerària ha de garantir que el cos estigui tractat amb respecte i dignitat.
d) Dret a presentar queixes: Si hi ha problemes o inquietuds, els usuaris tenen dret a presentar queixes i rebre una resposta adequada.
e) Dret a la seguretat i la neteja: La sala de vetlla ha de ser segura i neta. La funerària ha de garantir que les instal·lacions siguin adequades i funcionals, i en cas contrari informar al Comú d’Escaldes-Engordany.
2. Deures
a) Respecte i comportament adequat: Els usuaris han de mostrar respecte pel difunt i per altres famílies que estiguin a les sales de vetlla. Això inclou mantenir un comportament respectuós i tranquil.
b) Neteja i cura de l’espai: És responsabilitat dels usuaris mantenir la sala de vetlla neta i ordenada. Això implica recollir els seus objectes personals, netejar el que s’hagi pogut embrutar per fer un ús inadequat i no causar danys a les instal·lacions.
c) Seguretat i control d’accés: Els usuaris han de seguir les normes de seguretat establertes. Això pot incloure restriccions sobre l’ús de determinats objectes o zones del recinte.
d) Comunicació amb el personal: Si els usuaris necessiten assistència o tenen alguna pregunta, han de comunicar-se amb el personal de la funerària de la sala de vetlla. El personal està disponible per ajudar-los i proporcionar-los informació.
e) Ús adequat de les instal·lacions: Els usuaris han de fer un ús adequat d’acord amb aquest reglament de les instal·lacions, les sales de vetlla, els lavabos i altres espais.
f) Seguiment de les indicacions del personal: Els usuaris han de seguir les indicacions del personal de la funerària de la sala de vetlla. Això pot incloure instruccions sobre l’horari de tancament, l’ús de determinats espais o altres instruccions regulades pel present reglament.
g) Abonament del servei rebut: Els usuaris han d’abonar a les funeràries els preus estipulats pel servei rebut d’acord amb les previsions de l’Ordinació de preus públics del Comú d’Escaldes-Engordany que sigui vigent.
Article 9. Horaris de disponibilitat
1. Les sales de vetlla han de romandre obertes i en servei quan sigui requerit el dipòsit del difunt i un cop s’hagi concedit el seu ús per part del Comú d’Escaldes-Engordany, fins que tingui lloc la seva inhumació, incineració o trasllat. En tot cas, es garantirà la prestació del servei tots els dies de l’any.
2. Malgrat l’exposat anteriorment, el servei específic de vetlla de difunts es prestarà ordinàriament de les 9 hores fins a les 21 hores, a petició dels familiars del difunt. Això no obstant, el servei es podrà perllongar si la situació familiar ho requereix.
3. Les sales de vetlla romandran tancades sempre que no s’estigui prestant cap servei.
4. La funerària que tingui reservat el primer servei serà l’encarregada d’obrir totes les portes d’accés de l’immoble, els llums del mateix, totes les pantalles informatives generals i l’assignada a la sala o sales que tingui reservades, així com d’engegar la nevera conservatòria del seu interior.
5. Cada funerària és l’encarregada de tancar els llums, les pantalles informatives i neveres de la sala o sales que li han estat assignades al finalitzar cada servei, comprovant i assegurant-se que es deixa en les mateixes condicions de les que es van rebre. Això no obstant, si el difunt ha d’estar més d’un dia a l’interior de la sala de vetlla no tancarà la nevera per tal que el cos es pugui mantenir en unes condicions de refrigeració adequades.
6. La funerària que tingui reservat l’últim servei és l’encarregada de tancar els llums de l’immoble, les pantalles informatives generals i la que tingui assignada per la sala o sales que utilitzi, així com el recinte, verificant que no hi ha cap usuari al seu interior i concretament als lavabos. Igualment verificarà que el conjunt de les instal·lacions es deixin per part de les funeràries que hagin prestat serveis en les diferents sales de vetlla en les condicions establertes per aquest reglament, i en cas contrari ho haurà de comunicar immediatament al Departament de Serveis Públics del Comú d’Escaldes-Engordany.
Article 10. Pantalles informatives
1. L’immoble està dotat d’un conjunt de pantalles informatives; unes pantalles generals ubicades a les entrades d’accés del recinte i d’altres pantalles ubicades a les entrades de cada sala de vetlla.
2. Les pantalles generals ubicades a les entrades del recinte reflecteixen exclusivament la informació necessària per identificar a quina sala han de dirigir-se els usuaris per efectuar la vetlla de cada difunt, incloent el seu nom i cognoms i reflectint la totalitat de les sales que han estat reservades i assignades a un difunt en una sola diapositiva.
3. Les pantalles informatives ubicades a les entrades de cada sala de vetlla identifiquen exclusivament el difunt que roman a l’interior de la sala, amb el seu nom i cognoms.
4. Aquest conjunt de pantalles informatives són gestionades pel Comú d’Escaldes-Engordany, i serà cada funerària qui hagi d’indicar correctament el nom i cognoms del difunt que els familiars i afins vulguin que sigui visible en les pantalles, en el moment de fer la reserva de la sala de vetlla.
Article 11. Preus a percebre de les persones usuàries
Els preus per la prestació dels serveis funeraris a les sales de vetlla són cobrats directament per la funerària d’acord amb el previst a l’Ordinació de preus públics del Comú d’Escaldes-Engordany que sigui d’aplicació i aquesta satisfarà al Comú d’Escaldes-Engordany el preu a abonar per l’ús de les mateixes.
Article 12. Neteja de les instal·lacions i manteniment
1. El Comú d’Escaldes-Engordany serà responsable del servei de neteja de les instal·lacions del bé de domini públic.
2. No obstant l’anterior, cada funerària haurà de deixar les sales de vetlla utilitzades vàcues en unes condicions adequades de neteja, i concretament en les mateixes condicions en que es van rebre.
Article 13. Càmeres de videovigilància
1. L’immoble de les sales de vetlla disposa de dispositius de videovigilància amb l’objectiu principal garantir la seguretat i la integritat dels usuaris, el personal de les sales de vetlla, el material i instal·lacions del mateix, així com per altres finalitats regulades a l’article 20 de Llei 31/2021, del 22 de novembre, qualificada de seguretat pública.
2. Els enregistraments realitzats pels sistemes de videovigilància de les sales de vetlla respecten les disposicions relatives a la destrucció, accés i còpies de les gravacions regulades a l’article 24 de Llei 31/2021, del 22 de novembre, qualificada de seguretat pública, així com al conjunt de les previsions que regula la Llei 29/2021, del 28 d’octubre, qualificada de protecció de dades personals.
Article 14. Pla d’emergència
1. El recinte de les sales de vetlla del comú d’Escaldes-Engordany disposa d’un pla d’emergència per salvaguardar la integritat física de les instal·lacions, tant dels treballadors i com del personal aliè, en el moment en què es produeix una emergència en el mateix.
2. El pla d'emergència recopila documentalment les instruccions a realitzar davant un sinistre, intentant optimitzar els recursos disponibles per reduir al màxim els possibles danys personals, perjudicis al medi ambient i a les instal·lacions de l'empresa.
3. El Comú d’Escaldes-Engordany posa a disposició de les funeràries del Principat d’Andorra un exemplar del mateix per tal que puguin seguir les instruccions contingudes en el mateix en casos d’emergència.
Article 15. Incidències
1. S’entén per incidència qualsevol problema, desperfecte o situació anormal que afecti el material o les instal·lacions del recinte de les sales de vetlla.
2. En cas d’incidència, les funeràries respectaran els següents horaris:
Horari general (dies laborables):
⦁ De les 8 fins 17 hores, les funeràries han d’adreçar-se immediatament al número del Comú d’Escaldes-Engordany, essent el 890890.
Mesos de juliol i agost:
⦁ Durant els mesos de juliol i agost, l’horari és de les 8 fins les 15 hores.
Fora d’aquests horaris:
⦁ Les funeràries han d’adreçar-se immediatament al número del Servei de Circulació i Atenció Ciutadana, essent el 807210.
Article 16. Responsabilitat per danys
1. Les funeràries són les responsables dels accidents o danys que es produeixin en les instal·lacions, material i persones usuàries del recinte, per haver fet un ús negligent o no haver complert amb les disposicions que regula el present reglament.
2. Les funeràries són igualment responsables del danys provocats pels usuaris o les empreses subcontractades per no haver fet respectar les instruccions que s’han establert reglamentàriament.
3. Per respondre dels esmentats accidents o danys, cada funerària ha de tenir i estar al corrent de pagament d’una prima d’assegurança de responsabilitat civil vigent, de la qual n’haurà de presentar una còpia anualment al Comú d’Escaldes-Engordany.
4. L’assegurança de responsabilitat civil a la qual es refereix el tercer paràgraf ha de cobrir un import fins 600.000 euros, calculat d’acord amb la valoració econòmica del material i les instal·lacions de les sales de vetlla.
Article 17. Prohibicions
Les funeràries i usuaris tenen expressament prohibit durant l’ús de totes les instal·lacions del recinte:
1. Fer sorolls excessius, reproduir multimèdia o música amb dispositius electrònics.
2. Falcar qualsevol de les portes d’accés.
3. Menjar en les instal·lacions que siguin d’ús comú per als usuaris i funeràries, sense perjudici que a l’interior de les sales de vetlla reservades es puguin fer serveis de càtering o que els usuaris puguin fer àpats si les situacions personals ho requereixen. En el cas que empreses de càtering prestin serveis als interiors de les sales de vetlla han de complir amb les condicions regulades al present reglament.
4. Col·locar cartells informatius del difunt en les diferents instal·lacions del recinte.
5. Col·locar cartells o objectes publicitaris en les instal·lacions que siguin d’ús comú, sense perjudici de que es puguin col·locar en les sales de vetlla reservades per part de cada funerària i únicament durant el seu ús.
6. Fer ús de dispositius electrònics per la utilització de les pantalles informatives.
9. Col·locar elements decoratius sense autorització expressa del Comú d’Escaldes-Engordany.
8. Contractar altres serveis addicionals als funeraris dels que es refereix l’apartat 3 sense autorització expressa del Comú d’Escaldes-Engordany.
9. Altres prohibicions establertes pel present reglament o no complir les condicions contingudes en el mateix.
Article 18. Infraccions
1. Les funeràries poden ésser sancionades per la comissió de les infraccions tipificades en aquest reglament i per l’ordinació de preus públics que sigui de referència, d’acord amb el procediment sancionador establert al Codi de l’Administració.
2. Es consideren infraccions lleus:
a) No complir amb el que s’estableix a l’article 9.4, 9.5 i 9.6 d’aquest reglament.
b) No complir amb el que s’estableix a l’article 17 del present reglament.
3. Es consideren infraccions greus:
a) No respectar la sala de vetlla assignada pel Comú d’Escaldes-Engordany i fer-ne ús d’una que no hagi estat assignada.
b) No respectar els drets dels usuaris enumerats a l’article 8.1 d’aquest reglament.
c) No complir amb els deures que regula l’article 7.2 del present reglament.
d) No satisfer davant del Comú d’Escaldes-Engordany els preus públics establerts per l’ordinació de preus públics que sigui de referència per la utilització de les sales de vetlla.
4. Es consideren infraccions molt greus:
a) Vulnerar qualsevol dels principis generals recollits a l’article 2 del present reglament.
b) Utilitzar les sales de vetlla del Comú d’Escaldes-Engodany sense disposar de l’autorització expressa del Comú d’Escaldes-engordany.
c) No tenir vigent ni estar al corrent de pagament de la prima d’una assegurança de responsabilitat civil a la que es refereix l’article 16 del present reglament.
Article 19. Sancions
1. Les sancions per les infraccions comeses varien en funció de la gravetat de la infracció, i es classifiquen entre lleus, greus i molt greus.
2. Per les infraccions lleus s’estableix una sanció d’entre 500 i 1.000 euros.
3. Per les infraccions greus s’estableix una sanció d’entre 1.001 i 6.000 euros
4. Per les infraccions molt greus s’estableix una sanció d’entre 6.001 i 20.000 euros.
5. Sense perjudici de l’anterior, el Comú d’Escaldes-Engordany pot fer un primer i únic avís a les funeràries per corregir la infracció comesa si la gravetat de la mateixa no provoca un greu perjudici per als usuaris i al Comú d’Escaldes-Engordany.
Article 20. Inici del procediment sancionador
1. El procediment sancionador s’inicia mitjançant una providència del cap del Departament de Serveis Públics. Aquesta providència s’ha de notificar a la funerària expedientada fent esment dels següents drets dels quals disposa:
a) Dret a ser informada dels fets que se li imputen; de la infracció o les infraccions que aquests fets puguin constituir; de les sancions que li puguin ser imposades, i de la identitat de l’instructor i de l’òrgan competent per imposar la sanció.
b) Dret a conèixer, en qualsevol moment, l’estat de la tramitació del procediment sancionador i a obtenir còpies dels documents que hi consten.
c) Dret a formular al·legacions, a proposar les proves que consideri oportunes i a utilitzar tots els mitjans de defensa admesos per l’ordenament que siguin procedents.
d) Dret a la presumpció d’innocència i a no declarar en contra de si mateixa.
e) Dret a ser assistida per un advocat durant la tramitació de l’expedient, de lliure elecció per part de la funerària expedientada i al seu càrrec.
f) Dret a obtenir una resolució motivada.
g) Qualsevol altre dret que li reconeguin la Constitució i les lleis.
2. En rebre una comunicació o denúncia respecte a una suposada infracció, el cap del Departament de Serveis Públics pot ordenar l’obertura d’una informació reservada, abans de dictar la providència mitjançant la qual decideix la incoació de l’expedient o, si escau, l’arxiu de les actuacions.
3. En la mateixa providència en què s’ordena la incoació de l’expedient, el cap del Departament de Serveis Públics ha de nomenar un instructor, que en aquest cas serà el secretari o secretària general del Comú d’Escaldes-Engordany i li donarà trasllat de la mateixa, així com a l’òrgan que resol.
4. Un cop iniciat el procediment, la Junta de Govern pot adoptar, motivadament, les mesures cautelars adequades per garantir l’eficàcia de la resolució que pugui recaure. En qualsevol cas, aquestes mesures cautelars han de ser proporcionades a la finalitat perseguida.
5. El procediment sancionador ha de separar la fase instructora de la sancionadora, que han de ser encomanades a òrgans diferents.
Article 21. Instrucció del procediment sancionador
1. Notificada la incoació de l’expedient, l’instructor ordena la pràctica de totes les actuacions i proves que consideri adequades per a l’esclariment dels fets i per determinar les responsabilitats susceptibles de sanció.
2. A la vista de les actuacions practicades, l’instructor redacta un plec de càrrecs, en què hi han de constar l’exposició dels fets imputats a la funerària expedientada, la referència a les disposicions que han estat infringides i la proposta de sanció.
Si l’expedient s’obre simultàniament contra més d’una funerària, s’han de diferenciar clarament els fets que s’imputen a cadascuna, les infraccions que constitueix cada conducta i les sancions que es proposen per a cada infracció.
3. El plec de càrrecs s’ha de notificar a la funerària expedientada, que disposa d’un termini de deu dies hàbils per contestar-lo, per al·legar tot allò que estimi pertinent en defensa seva, i per proposar proves, si ho considera oportú.
4. L’instructor també pot decidir, d’ofici, l’obertura d’un termini de prova, que no pot ser superior a un mes; en aquest cas dona a la funerària expedientada la possibilitat de proposar proves i practica les que consideri pertinents. Excepcionalment i de forma motivada, l’instructor pot establir un termini de prova superior a un mes, o prorrogar el termini que hagi decidit inicialment, quan la quantitat o la complexitat de les proves que hagi de practicar ho facin aconsellable.
L’instructor ha de rebutjar les proves proposades per la funerària expedientada, mitjançant una resolució motivada quan resultin improcedents o innecessàries. Aquesta resolució no és susceptible de recurs, sense perjudici de la possibilitat de tornar a proposar les proves rebutjades en el marc del recurs contra la resolució que posi fi a l’expedient.
5. En el termini d’un mes a comptar de l’acabament del període de prova, quan s’hagi obert, o del termini per contestar el plec de càrrecs, en els altres supòsits, i amb independència que la funerària expedientada l’hagi contestat o no, l’instructor dicta una proposta de resolució.
6. L’instructor trasllada la proposta de resolució a la funerària expedientada, i li dona un nou termini de deu dies hàbils per fer les al·legacions que consideri convenients. Transcorregut aquest termini, eleva la proposta de resolució, juntament amb les al·legacions formulades eventualment, a la Junta de Govern per a que ho resolgui.
Quan la proposta de resolució no contingui cap modificació del plec de càrrecs en relació amb els fets que es consideren provats, la seva qualificació jurídica i la sanció que es proposa, l’instructor pot prescindir del trasllat de la proposta de resolució a la funerària expedientada i elevar-la directament a la Junta de Govern per resoldre.
7. L’òrgan instructor podrà comptar amb l’assistència d’un tècnic jurídic del comú per la instrucció de tot l’expedient.
Article 22. Procediment abreujat
1. Quan la infracció es qualifiqui com a lleu, l’expedient sancionador es pot instruir per mitjà del procediment abreujat que regula aquest article.
2. En el procediment abreujat, l’instructor practica les actuacions que considera oportunes per esclarir els fets i formula directament la proposta de resolució, que notifica a la funerària expedientada amb la indicació que es tramita pel procediment abreujat. La funerària expedientada disposa d’un termini de deu dies hàbils per formular al·legacions; aquesta circumstància s’ha de fer constar a la notificació de la proposta de resolució.
3. Un cop rebudes aquestes al·legacions, o bé quan ha transcorregut el termini per formular-les, l’instructor eleva l’expedient a la Junta de Govern per a que ho resolgui.
4. Si a les al·legacions la funerària expedientada proposa la pràctica de noves proves, l’instructor practica les que consideri pertinents, denega les altres motivadament i, tot seguit, eleva l’expedient a la Junta de Govern per resoldre.
Article 23. Resolució del procediment sancionador
1. La resolució que posa fi al procediment sancionador ha de ser motivada, i ha d’expressar, quan sigui el cas, els fets que es consideren provats, la norma legal en què es tipifiquen com a infracció i la norma legal que estableix la sanció que s’aplica.
2. En la resolució no es poden declarar provats fets diferents dels que han estat determinats en el curs del procediment, amb independència del fet que se’n variï la qualificació jurídica.
3. Si s’han adoptat mesures cautelars durant la tramitació del procediment, la resolució s’ha de pronunciar, motivadament, sobre el manteniment o l’aixecament d’aquestes mesures. La resolució també pot adoptar motivadament noves mesures cautelars per garantir la seva eficàcia mentre no s’executi, fins i tot si no s’havien previst en la proposta de resolució. En qualsevol cas, aquestes mesures cautelars han de ser proporcionades a la finalitat perseguida.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions anteriors que s'oposin al que estableix el present Reglament.
Disposició final
El present Reglament entrarà en vigor l’endemà de ser publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Escaldes-Engordany, 29 de juliol de 2024.